FOREDRAGSHOLDERE

pål-knutson-medhus-2

Konferansier

Pål Knutson Medhus

Pål K. Medhus er for mange kjent som en inspirator og kursholder i reiselivet. Han er levende opptatt av koblingen mellom opplevelseskvalitet og bærekraft i utviklingen av hele verdikjeden i reiselivet. Som programleder på konferansen vil rollen være å sy sammen, og stille de spørsmålene som kanskje mange vil ha svar på.

Pål har også med seg 15 års erfaring fra å ha reiset rund i landet vårt, og jobbet med mange forskjellige bedrifter i kriker og kroker, i by og bygd. Når omstilling, bærekraft, innovasjon og digitalisering står på menyen, ja da er mange ting Pål har lyst til å dele med dere, og ikke minst spørre alle foredragsholderne om!

ove-gjesdal

Konferansier

Ove Gjesdal

Ove er reiselivssjef i Visit Lillehammer, leder av Snowball klyngen og ansvarlig for Snowballkonferansen på 11 året på rad. Han har tidligere vært utviklingsansvarlig i Lillehammer Olympiapark og partner i konsulentselskapet Mimir. Ove er genuint opptatt av innovasjon i nettverk, bærekraftig utvikling og destinasjonsledelse.

bente-bratland-holm

Bente Bratland Holm

Visit Norway

Bente er reiselivsdirektør i Visit Norway og skal holde innlegg om den nye reiselivsstrategien.

stefarn-hyttfors

Stefan Hyttfors

Futurist, Global Speaker & Author

Stefan er kåret til Sveriges beste foredragsholder to ganger og er en av Nordens mest etterspurte foredragsholdere. Tilbakemeldingene er utelukkende at han leverer engasjerende og morsomme foredrag, som publikum husker i lang tid! Stefan vil holde et inspirerende innlegg om hva vi kan vente oss etter covid-19. Stikkord er teknologi, disrupsjon og adferdsendringer hos forbrukerne. Vi gleder oss!

agnes-arnadottir

Agnes Árnadóttir

Brim Explorer

Agnes fra Brim Explorer holdt innlegg på Snowballkonferansen i fjor like før pandemien tok oss. Hun presenterte da deres skip og elektriske båtturer i Nord Norge. Pandemien gjorde at de måtte tenke nytt og omstille seg.

Lars Arne

Lars Arne Straand

Straand Hotel

Lars Arne er 5. generasjon på Straand Hotel i Vrådal, Telemark. De siste årene har han utviklet konseptet «Hubriding» der du bor på hotell, nyter spennende og nye kjøreruter hver dag enten med MC, bil eller på sykkel. Lars vil fortelle om konseptet og responsen de fikk på dette i 2020. Se hubriding.no.

line-renate-samuelsen

Line Renate Samuelsen

Destinasjon Lofoten

Line er reiselivssjef i Destinasjon Lofoten. Hun er brennende opptatt av bærekraft og vil holde innlegg om destinasjonsledelse.

May-Brit-Støve

May Brit Støve

Peer Gynt AS

May Brit er daglig leder i Peer Gynt AS. Hun har lang fartstid i selskapet, og har vært prosjektleder på de fleste store utviklingsprosjektene som er gjennomført de siste årene. I foredraget «Hvor utgangspunktet er galest, blir titt resultatet originalest» forteller May Brit historien om hvordan selskapet realiserte nye måter å formidle Peer Gynt på sommeren 2020, og hva selskapet tar med seg videre inn i fremtiden av det de erfarte denne sommeren.

Når Peer Gynt for første gang siden 1989 ikke kunne fremføres i full versjon ved Gålåvatnet, trodde vi en kort periode at det ikke ville bli noen Peer Gynt-opplevelser sommeren 2020. Men så begynte kreativiteten å boble, og vi var overbevist om at vi måtte finne alternative måter å formidle Peer Gynt på! Resultatet ble innovative prosjekter som koblet det beste fra teknologien og kunsten sammen på nye måter. For første gang i Norge kunne man dele opplevelsen av å se scener fra Peer Gynt som hologram sammen med andre, og segnene om den lokale Per og Ibsens Peer ble formidlet som lydtur. Koronakrisen brakte også aktørene på Gålå sammen på en ny og positiv måte, og nye samarbeid grodde frem. Sammen gikk vi fra en Peer Gynt-uke til en hel Peer Gynt-sommer.

eirik-torbjørnsen-2

Eirik Thorbjørnsen

Birken AS

Eirik Torbjørnsen er daglig leder i Birken AS, Norges største mosjonsarrangør. Hvordan tar man vare på omdømme og en sterk nasjonal og internasjonal merkevare med ett år uten arrangementer? Foredraget «Birkens virkelige vinnere» handler om drømmer og hvordan innovasjon og digitalisering har ført til at Birken har evnet å holde på sine kunder og truffet en ny generasjon birkebeinere.

kristian-jørgensen

Kristian Jørgensen

Fjord Tours

Kristian er administrerende direktør i Fjord Tours. Selskapet gjør mye for å tilpasse seg en ny fremtid; bærekraft, ny digitale distribusjonsplattform, de jobber med kommersiell destinasjonsutvikling i hele landet og Skandinavia, samt at de utfordrer og endrer hele måten de tenker kundereiser på.

ståle-brandshaug

Ståle Brandshaug

Visit Sognefjord

Ståle Brandshaug (53), direktør i Visit Sognefjord AS, har jobber i ledende stillinger i norsk reiseliv siden 1996, og har blant annet vært reiselivssjef i Sandnes, daglig leder i Nordsjøvegensamarbeidet, direktør i Region Stavanger BA, styreleder i NCE Tourism Fjord Norway i tillegg til engasjement i en rekke prosjekt og styreverv. Han har også jobbet med undervisning og FoU-arbeid i reiselivet ved Høgskulen på Vestlandet, Vestlandsforskning og Universitetet i Stavanger. De siste to årene har han vært prosjektleder for Fellesgodeprosjektet som er tema for Ståles presentasjon.

torunn-tronsvang

Torunn Tronsvang

Up Norway

Torunn Tronsvang er grunnlegger og daglig leder i reisearrangøren Up Norway. Up Norway sin misjon er å berike sine reisende og partnere gjennom å skape reiser hvor autentisitet, kvalitet og bærekraft er drivkraften. Fra 2017 til 2019 økte selskapet årlig omsetning fra 2 til 20 millioner kr, primært gjennom salg av reiser i Norge til internasjonale, individuelle ferie- og fritidsreisende. Siden mars 2020 har selskapet vært i en heftig omstillingsprosess

veronica-blumenthal

Veronica Blumenthal (PhD)

Høgskolen i Innlandet

Veronica er reiselivsforsker på Østlandsforskning ved Høgskolen i Innlandet. Her jobber hun med prosjekter tilknyttet reiseliv, kultur og regional utvikling. Hun har en bachelorgrad i reiselivsledelse fra Høgskolen i Innlandet og en master i naturbasert reiseliv fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet i Ås. I februar 2021 fullførte hun sin doktorgrad om altoppslukende opplevelser i reiselivet. Blumenthal har opplevelser som sitt spesialfelt og har presentert sin forskning på flere internasjonale bransjeseminarer og akademiske konferanser. På fritiden driver hun podkasten «Hekta på reise». Hennes innlegg vil ha fokus på hvordan bedrifter kan engasjere de besøkende og tilrettelegge for altoppslukende opplevelser.

paulpapadimitriou-BW

Paul Papadimitriou

Intelligencr

Paul er futurist, innovatør, teknologi ekspert, er seriegründer og grunnlegger av Intelligencr. Han er anerkjent som en internasjonal kapasitet ift digitalisering og har jobbet med aktører som IBM, Unilever, Tumbr og Microsoft. Han har også stor kjennskap til reiselivet og hvilke muligheter som vi har fremover. Vi er er stolte av å ha Paul i programmet på året Snowballkonferanse.
Nysgjerrig? Ta en titt på  http://paulpapa.com/

malene-tuv-sandvik

Malene Tuv Sandvik

Danebu Kongsgaard

Malene er en del av vertskapet på Danebu Kongsgaard. Etter en bachelor i Business Management fra Lancaster University (England) og en master i Digital Marketing fra Cologne Business School (Tyskland), flyttet Malene og hennes samboer, Pascal Gross, til Nord-Aurdal i Valdres i januar 2020 for å være med på utviklingen av fjellperlen. Med tanke på deres bakgrunn i entreprenørskap og markedsføring, og den dype interessen i den digitale verdenen og netthandel, er de ikke redd for å gjøre ting litt annerledes, noe som har vært viktig under pandemien.

Selv om Danebu Kongsgaard primært er et hotell, har deres satsing på blant annet hyttegjester vist seg å være spesielt verdifull. Hyttegjester har blitt til fantastiske ambassadører som heier på fjellperlen, noe som legger grunnlaget for god drift post-korona. Malene forteller om hvordan Danebu Kongsgaard fikk hyttegjester til å bli ambassadører og effektene dette har fått for hotellet.

per-arne-villadsen

Per Arne Villadsen

Berg-Hansen Reisebureau AS

Per Arne Villadsen er administrerende direktør i Berg-Hansen Reisebureau AS. Han har hatt denne rollen siden 1995. Per Arne har tidligere erfaring fra både finans- og IT industrien. De siste årene har Per Arne tatt et oppgjør med reiselivets fotavtrykk på miljøet, og blant annet oppfordret til mindre reising. Samtidig er Berg-Hansen en aktiv pådriver for bærekraftige reiseopplevelser og mer klimavennlige reisemåter som elektriske fly og tog.

Berg-Hansen er i dag Norges største reisebyrå innen jobbreiser, med en stor portefølje innen Møter & Event. Per Arne vil snakke om MICE markedet post-korona.

erlend-r-ringstad-new

Erlend K. Ringstad

Uteguiden

Erlend K. Ringstad er personalansvarleg og områdeansvarlig Valldal i Uteguiden, i tillegg til å vere medeier. Erlend kom frå stillinga som dagleg leiar i Valldal Naturopplevingar som i 2020 slo seg sammen med Uteguiden. Sammen leverer de en komplett pakke av aktiviteter fra, rafting, juving, fjellturer sommer og vinter, guidede kajakkturer i fjordene og på kysten, guidede sykkelturer med og uten el-motor, og ikke minst kurs innen topptur, kajakk og klatring. Det grunnleggende fokuset for utvikling av tilbudet i Uteguiden, er sosial og miljømessig bærekraft, med spesielt fokus på berekraftig bruk av natur- og kulturressursene på Sunnmøre og i Romsdal.

andreas-solhaug

Andreas Ørjasæter Solhaug

Visitnorway

Andreas er Markedspesialist i Visitnorway med ansvar for det svenske markedet og er til daglig lokalisert ved Innovasjon Norges kontor i Stockholm. Han har lang erfaring i arbeidet med å utvikle og markedsføre norske reiselivsopplevelser mot både svenske og andre internasjonale målgrupper og har fingeren på pulsen i et av våre viktigste nærmarkeder. Hva kan vi forvente ift gjenåpningen fra det svenske markedet?

gudrun-sanaker-lohne

Gudrun Sanaker Lohne

Destinasjon Trysil

Gudrun Sanaker Lohne, er daglig leder i Destinasjon Trysil. Trysil er med som pilot i prosjektet Digital utvikling og er som reisemål hele tiden på jakt etter å utvikle bedre opplevelser for gjester og hytteeiere. Gudrun er brennende opptatt av utvikling, samarbeid og destinasjonsledelse.

marit-vidnes

Marit Vidnes

Hvitserk

Hvitserk har tatt med seg mennesker på tur i over 40 år, og Norrøna har tilbudt frilufts-produkter til slike turer siden 1929. To ulike bedrifter i ulike bransjer, men med en felles lidenskap for fantastiske naturopplevelser. I januar 2020 kjøpte Norrønna seg opp i Hvitserk. Sammen ønsker de å vise hvilket fantastisk land vi bor i, og fremme Norge som en ledende destinasjon innenfor naturbasert reiseliv. Marit er daglig leder i Norrøna Hvitserk Adventure.

trude-arnesen

Trude Arnesen

Stiftelsen Lillehammer museum

Trude Arnesen er avdelingsleder, kommunikasjon og formidling i Stiftelsen Lillehammer museum. Museene på Lillehammer er Maihaugen, Kunstmuseet, Norges Olympiske Museum, Dikterhjemmene til Undseth og Bjørnson samt Norges Postmuseum. De er 100 ansatte og har vel 200 000 besøkende i året hvorav 23 % utenlandske. Pandemien ble muligheten Stiftelsen fikk. Det har vært ett år med nye prosjekter som fokuserer på omstilling og utvikling. Med utgangspunkt i tidligere arbeid har de jobbet med valg av målgrupper, personas, kundeløfter og kundereiser. Hele veien har Stiftelsen hatt sterkt fokus på publikum, produktutvikling og kompetansebygging internt.

elkedens-dit is em

Elke Dens

VisitFlanders

Elke Dens is so passionate about places she really suffered pain when she realized growing numbers of tourists were no longer contributing value to places in a positive way. The uncomfortable feeling encouraged her to develop a fairly unique angle on marketing through the lease of purpose, and she has been constantly adjusting the role of marketing amongst the wider context of society and values in the transformative twenties.

As an ambassador for meaningful marketing Elke Dens was rewared ‘marketeer of the year’ in 2019 by The Belgian Association of Marketing.
And she is one of the driving forces behind ‘Travel to tomorrow’, a vision on tourism that is based on regeneration and contributes to ‘flourishing’ places.

She is marketing advisor for VisitFlanders and recently assigned as expert of the COVID-19 tourism recovery program of the United Nations, she is a proud member of the board of The Travel Foundation and the Impact Travel Alliance and marketing chair of The European Travel Commission aligning the marketing directors from 28 countries in Europe around one and the same brand and strategy, focusing on added value and benefits to lesser known places in Europe.

Ole Michael Bjørndal

Ole Michael Bjørndal

NHO Reiseliv

Ole Michael Bjørndal er næringspolitisk fagsjef i NHO Reiseliv. Han har en mastergrad i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo. Han har tidligere jobbet i Nærings- og handelsdepartementet og for Oslo Høyres bystyre og stortingsgruppe.

Bjørndal driver også med musikk. I februar 2021 ga han under navnet Caligonaut ut platen «Magnified as Giants» som har fått svært gode anmeldelser i Norge og utlandet.